Milí prvňáčci a vážení dospěláci,
děkuji Vám za trpělivost, dopřála jsem si den relativního volna, abych nabrala sil. Že se mi to skutečně podařilo a už mám energii i na legrácky, ukazuje i dnešní úvodní obrázek. Fotografie je stará více než rok a původně jsem ji pořizovala za účelem dělat legraci jen sama ze sebe, že nastane příhodnější situace, k níž by se hodila, mě tenkrát nenapadlo… Snad Vás pobaví! (Přinejmenším už teď přesně víte, co letí učitelce hlavou, když jí ve vlaku nabídnou první třídu… 🙂 )
Snažila jsem se, aby dnešní učení nebylo moc dlouhé a i Vy jste měli šanci si odpočinout!
Doufám, že se mi to povedlo!
Ať se Vám daří!
Katka
Český jazyk – malé psací o, ó
Stále budeme trénovat stejný tvar, jako píšeme na začátku devítky. Dnes ale přidáme zase trochu jiný konec a vznikne nám tak opět nové písmeno! Tentokrát to bude písmeno malé psací „o“.
Dodržuj to, že nejprve jedeš po pomocné lince dozadu a teprve pak se od ní začneš odklánět dolů!
Malé psací „o“
- Začni na pomocné lince.
- A kousek se po ní vrať doleva!!!
- Pak od pomocné linky odboč směrem dolů.
- Až se začneš blížit ke spodní lince, stejně jako u „a“, začni kreslit oblouček.
- Hladce se sklouzni ke spodní lince a vracej se zpět nahoru k pomocné lince, odkud jsi začal.
- Zatím je vše stejné jako u písmenka „a“. I nyní Ti nahoře vznikla doprava směřovaná špička. Ta nás bude dnes hodně zajímat! Nakreslíme totiž kolem ní kličku – jak na to? Uděláme tam takové minipísmenko – jako bychom to chtěli celé udělat ještě jednou, ale v malém.
- Jsi tedy znovu v místě, kde jsi začínal. Znovu pojeď kousek doleva jako na začátku. Ale mnohem menší kousek! 🙂
- Pak se kousek zhoupni dolů a konečně se z toho kolotoče vysvobodíš – přejeď čáru a obloučkem dojeď k pomocné lince.
PŘIJDE VÁM TO ZAMOTANÉ? MNĚ ROZHODNĚ ANO, ALE VĚŘÍM, ŽE KDYŽ SI PÍSMENKO „o“ PROHLÉDNETE, VYMOTÁTE SE Z NĚHO DŘÍVE, NEŽ SE OSTATNÍ STIHNOU DIVIT:
„Tobě to jde, óóóóó!!!!“
Nejdříve kreslíme „o“ do vzduchu. Pořádně velké! Pak třeba zase úplně malinkaté! Ale pozor, úplně malinkaté „o“ má tu úplně nejmalilinkatější kličku, musíte ji napsat velmi pečlivě!!!!
Nacvičeno ve vzduchu?
Pojďme do sešitu!
První řádek s kontrolou domácích učitelů – ideálně, když budou postupně diktovat, jak „o“ psát.
Druhý řádek zkus sám.
Třetí řádek přidá nad písmenko čárku a vznikne „ó“. Čárku píšeme shora dolů, nezapomeň.
A pak už píšeme slova. Pokud si dáš záležet, každé stačí napsat dvakrát:
- olej
- osel
- auto
- solí
Vymysli ke každému slovu jednu větu a řekni ji nahlas.
Umíš písmenko „o“ , vymýšlel jsi věty, trénoval jsi psaní a ještě Tě čeká čtení v knížce. Myslím, že to pro dnešek k českému jazyku stačí! Dej si přestávku. Protáhni se, napij se. Udělej si dřepy. A až si odpočineš, vrhni se na matematiku.
Matematika – rozkládání čísla 20,
čtyři základní geometrické tvary
Pojmenuj následující tvary:
- Jakou barvu má obdélník?
- Jakou barvu má kruh?
- Kolik je na obrázku trojúhelníků?
- Který tvar má čtyři strany? Kolik takových tvarů na obrázku je?
- Který tvar má čtyři stejně dlouhé strany? Kolik takových tvarů na obrázku je?
- Zelený tvar má tři vrcholy („rohy“). Kolik vrcholů má žlutý tvar?
- Jak nazýváme modrý obrazec?
- Kolik vrcholů má oranžový tvar?
- Kolik stran má fialový tvar?
- Jak fialový tvar nazýváme?
- Bude z obdélníku jiný tvar, pokud jím pootočím?
Určitě jsi správně řekl, že se otočením obdélníku nic nestane. Stejně je to i se čtvercem – také ten zůstává čtvercem i po tom, co jím otočím. Na obrázku jsou čtverce dva – modrý a žlutý.
O geometrických obrazcích jsme si mnohokrát povídali ve škole. A já věřím, že všichni prvňáčci už dávno znali pojmy:
- čtverec
- obdélník
- trojúhelník
- kruh
Dnes jsme si také připomněli pojmy vrchol a strana.
Příští týden budeme v geometrii pokračovat. Nyní si ještě procvičíme počítání. Budeme rozkládat číslo 20 na čtyři sčítance.
- Napiš si do kytičky číslo 20.
- Hoď třikrát kostkou a „padlá čísla“ si piš do lístečků.
- Kolik ještě chybí do dvaceti? Dopiš tento počet do posledního (tedy čtvrtého) lístečku. Mně chybí 5.
- Pod kytičku zapiš celý součet rovnicí.
Já bych zapsala 6 + 4 + 5 + 5 = 20 - Pokud je pro Tebe úloha těžká, počítej na krokovacím pásu.
Kolik kytiček rozkvete ve Tvém sešitě?
A ještě sluší přiznat, že jsem se inspirovala holkami – Anetkou a Emičkou. Takhle si vyzdobila sešit Ema!
Děláte mi ohromnou radost! Všichni mi posíláte krásné fotky a já se moc těším, až si Vaše sešity budu moci prohlédnout naživo!
Výtvarná výchova a pracovní činnosti
Hledej doma geometrické tvary. Pořádně se rozhlédni! Vidíš někde obdélník nebo kruh? Možná nalezneš i čtverce a trojúhelníky!
Speciální úkol na pracovní činnosti: střádej doma papírové krabičky (třeba od čaje, nebo taveného sýra a podobně).
Výtvarná výchova: nakresli obrázek z geometrických obrazců! Já jsem našla takovýhle:
Ale třeba Tě víc zajímá auto, nebo třeba morče. Na nakreslení obrázku využij jen čtverce, obdélníky, trojúhelníky a kruhy. (Vše kreslit od ruky!) A nezapomeň obrázek vybarvit! 🙂
A nyní už Vám přeji krásný víkend!
Buďte zdrávi!
Katka 🙂
A ještě souhrn učení za týden 30. 3. – 3. 4.
- ČJ – uvolňovací cviky (pletení svetru)
- ČJ – psací j, a, á, A, Á, o, ó
- ČJ – opis a přepis slov
- ČJ – vykřičník, zvolání a otázka, přímá řeč, mluvčí
- ČJ – diktát písmen, psaní slov, význam slov a hádanky
- ČJ – náslovná hláska, jména, (zápis data pomocí číslic – za čísly v datu píšeme tečky), velká písmena na začátku věty a jména
- ČJ – tvorba vět se zadanými slovy
- ČJ a SČ – pantomima
- M – procvičování počítání do 20: porovnávání čísel, sčítání (rovnice se dvěma a třemi sčítanci), rozklady čísla 20, přiřazování výsledku k součtu či rozdílu dvou čísel
- M – součtové trojúhelníky
- M – geometrické obrazce: čtverec, obdélník, trojúhelník, kruh
- M – geometrice: pojmy k popisu obrazců: vrchol a strana
- PRV – orientace v čase – dny v týdnu, měsíce v roce, práce s kalendářem; rostliny, co je to herbář, zjišťování informací; zvyk – aprílPRV – zvířata na statku – „zvířecí rodiny“ – savci
– samec, samice, mládě
– KŮŇ, TUR DOMÁCÍ, OVCE, KOZA, PRASE DOMÁCÍ - TV – uvolňovací cviky, cviky na zahřátí
- HV – poslech melodií z dětských večerníčků a pohádek; hudební nástroj klavír/piano/pianino
- VV + PČ – hledání geometrických tvarů ve světě kolem nás, (zahájili jsme sběr krabiček), obrázek z geometrických obrazců