Omluvný a organizační úvod ještě před samotným učením:
Milí prvňáčci, vážení rodiče a všichni domácí učitelé,
navzdory velkému úsilí a pracovnímu nasazení se mi nedaří plnit včas všechny sliby, které jsem Vám dala. (A to mi věřte, že tolik času u počítače v jednom týdnu jsem ještě nezažila. Písmena se mi pletou více než prvňáčkům před půl rokem! A tak se rovnou omlouvám za všechny překlepy. Snad bude toto organizačně náročné období brzy za mnou a já doženu vše, co jsem slíbila. Pokud byste měli ale již nyní něco naléhavého, určitě zavolejte!)
Děkuji těm, kteří už vyplnili dotazník o domácím učení. Vaše odpovědi budou podkladem pro moji další práci. Mnozí z Vás se zmínili o tom, že stejně jako já vnímají potřebu zprostředkovat dětem komunikaci alespoň na dálku. Měla jsem na toto téma několik jednání v minulém týdnu a doufám, že Vás budu moci brzy informovat o podrobnostech a konkrétních plánech.
Vás, kterým jsem ještě zpětnou vazbu k domácímu učení poslat nestihla, prosím o trpělivost. Myslím na Vás!
Děkuji Vám za shovívavost!
Katka Nováčková
A nyní se pojďme pustit do práce!
Svět člověka vyměněný za hudební výchovu – poslech, poznávání melodií, hudební nástroje
Jak už jsem uvedla výše, čekají nás snad v tomto týdnu změny, a tak si zatím necháme předmět svět člověka v zásobě (ještě se nám bude hodit!) a dnes se zaposloucháme do melodií!
V minulých hodinách hudební výchovy jsme zpívali písničky, učili jsme se jejich slova i melodii. Došlo také na hudební nástroje, a tak už by všichni v 1. B měli znát housle, basu, buben i trumpetu.
- Poznáte hudební nástroj z dnešní ukázky?
- Zkuste uhádnout alespoň šest melodií? (Jsem zvědavá, kdo vyhraje, kdo pozná více ukázek, jestli Vy, nebo Vaši domácí učitelé 🙂 )
- Při poslechu se zamyslete na tím, jestli Vám melodie přijde veselá, nebo smutná, pomalá, klidná, nebo rychlá.
- Která melodie se Vám líbila nejvíce? Napište si to do svého deníku spolu s názvem hudebního nástroje, na který byly melodie zahrány.
(Jen poznámka: v závěrečném vyhodnocení došlo ke zmatku, věřím ale, že se zorientujete. Pokud by tomu tak nebylo, využijte v případě potřeby info pod videem.)
Český jazyk – uvolňovací cvičení, psací písmenko malé j
+ pantomima (specifický typ neverbální komunikace)
Prvňáci, všimli jste si, jak se venku stále mění počasí? V sobotu bylo tak krásně, v noci na pondělí pořádně foukalo a znovu se ochladilo. Pojďte si uplést svetr, ať Vám není zima! Procvičíme si tím ruku ještě před psaním nového písmenka, které nás dnes čeká.
Přichystej si velký papír (alespoň formát A4) a měkkou tužku.
Zkontroluj si, že držíš tužku pěkně ve třech prstech a sedíš správně – máš narovnaná záda a hlavu držíš rovně. Ukazováčkem zaťukej na tužku, jako když klove ptáček zobáčkem do semínek. Po celou dobu psaní měj prsty uvolněné (nikoli „prolomené“ nebo v křeči).
Přes celý papír si nakresli obrys svetru (nic na tom není, ale pokud se na to necítíš, popros domácího učitele o pomoc). Pak už se pusť do pletení! VŽDY PIŠ ZLEVA DOPRAVA! Zkus kličky oběma směry: nejprve mnoho kliček za sebou podobných písmenku e, a pak to samé vzhůru nohama. To znamená, že nejprve začneš kopečkem jako u psaní písmene m, ale při cestě dolů uděláš kličku. (Obrázek měj stále „hlavou nahoru“.)
Spodní klička se nám dnes bude hodit!
Nejde nám o krásu, ale o to, aby byla ruka uvolněná a pohyb plynulý. Možná budete chtít plést různými barvami. Klidně to zkuste! 🙂
A nyní, když máme nacvičené kličky, se můžeme pustit do psaní nového písmene!
- Prohlédni si písmenko malé psací j a zamysli se nad tím, co má společného s psacími písmenky: s, i, p.
- Má něco společného s malým psacím l nebo e ?
- Co je na písmenku j úplně nového?
A jak budeme písmeno j psát?
- Začneš na spodní lince a mírně prohnutou čarou vedenou šikmo vpřed dojedeš až k pomocné lince.
- To je stejné, jako třeba u písmenka i, s nebo p.
- Dál budeš pokračovat jako u psacího p – pojedeš šikmo zpět k levému rameni, přejedeš spodní linku…
- Jenže! Nyní Tě čeká změna, žádná zpátečka po čáře nahoru jako u písmene p!
- Teď totiž přichází chvíle našich nacvičených kliček!
- V dolní části písmena j odbočíš doleva a začneš se vracet nahoru.
- Přesně na lince se čáry překříží a Ty už směrem šikmo vpřed dojedeš až k pomocné lince. A písmeno j je na světě!!!
DNES BYCH CHTĚLA POPROSIT VŠECHNY DOMÁCÍ UČITELE O PŘEDKRESLENÍ NEJEN POMOCNÉ LINKY VE STŘEDNÍ VÝŠCE PÍSMA, ALE TAKÉ VE STEJNÉ VZDÁLENOSTI POD SPODNÍ LINKOU. TO ZNAMENÁ STEJNĚ, JAKO JE TOMU NA FOTOGRAFII U PRVNÍCH DVOU ŘÁDKŮ.
Až budete mít pocit, že dítě zvládá výšku písmene nad i pod linkou samo odhadnout, může začít psát bez pomocných linek.
- Na jeden řádek napište, prvňáčci, zhruba sedm nááádherných písmenek j.
- Pak si zacvičte, protáhněte se. Napište si j ve vzduchu – pořádně velké! Nahoru ke stropu, dolů až k podlaze!
- Napište druhý řádek – možná bude ještě hezčí než ten první.
- Zase si zacvičte rameny a protřepejte si prstíky.
- Zkusíte zvládnout psaní j bez pomocných linek? (Klička pod spodní linkou nesmí být ani moc velká, ani moc malá! A křížit se má na spodní lince. Nezapomněl jsi na to ještě?)
- A kdo už umí písmenko j sám, může zkusit následující slova:
- můj
- jetel
- piju
- jím
- Nejdříve pište slovo do vzduchu, pak do sešitu.
- Stačí, když od každého budete mít dva krásné opisy.
- Nezapomeňte cvičit mezi řádky – můžete třeba předvést beze slov, co dané slovo znamená.
Já myslím, že když k tomu připojíte po přestávce, nebo třeba až odpoledne (podle toho, jak jste si to doma nastavili), ještě čtení, je té češtiny pro dnešek dostatek!
Uvolnili jsme si ruku a naučili jsme se nové písmenko! 🙂
Matematika – procvičování počítání do 20
Aby toho psaní nebylo moc, dáme si dnes matematiku na internetu. Procvičíme porovnávání čísel a sčítání. Ať se Vám to líbí!
Porovnávání čísel
https://www.skolasnadhledem.cz/game/1724
Sčítání (rovnice se dvěma a třemi sčítanci)
https://www.skolasnadhledem.cz/game/1343
https://www.skolasnadhledem.cz/game/1348
Pondělní práci máme hotovou!
Užijte si den!
Katka