Výchova a vzdělávání v pojetí naší školy tvoří široký základ pro získávání životních dovedností na základě vymezeného množství poznatků. Vycházíme z postupného rozvíjení všech klíčových kompetencí a z naplňování cílů základního vzdělávání, jak jsou definovány v našem Školním vzdělávacím programu Křesomysl, který tento Řád upřesňuje a doplňuje.
Chceme, aby naši školu opouštěli mladí lidé zdravě sebevědomí, s respektem k sobě, k ostatním i k prostředí, v němž žijí, s vědomím odpovědnosti za svá rozhodnutí a za své chování, schopní samostatného řešení problémů i týmové spolupráce, s dovedností otevřeně komunikovat, obhajovat svůj názor a tolerovat odlišnosti, se schopností využít nabytých vědomostí a dovedností a s motivací dále je rozvíjet.
K tomu nám pomáhá pět základních pravidel, na kterých stojí naše vztahy ve škole:
- komunikujeme slušně a otevřeně,
- respektujeme se,
- neničíme cizí ani svoje věci,
- dbáme na bezpečnost a pořádek,
- pomáháme si,
a další pravidla a pokyny obsažené v tomto dokumentu, který je závazný jak pro žáky naší školy, tak pro jejich rodiče (zákonné zástupce):
článek 1
Účast na vyučování
- Účastníš se prezenční i distanční výuky podle rozvrhu hodin stanovených školou.
- Přicházíš do školy s dostatečným předstihem, aby ses stihnul připravit na vyučování. Škola se otevírá v 7.40 hodin a vyučování začíná v 8.00 hodin. Naplánuj si příchod do školy tak, abys byl už pět minut před začátkem vyučování připraven v příslušné učebně.
- Do školy přicházíš správně vybaven a připraven, bez zdravotních a jiných omezení, které by bránily tobě nebo druhým ve vzdělávání.
- Pokud se neplánovaně z vážných důvodů nemůžeš vyučování zúčastnit, je třeba, aby o tom tvoji rodiče (zákonní zástupci) co nejdříve informovali třídního učitele, nejpozději do tří dnů od počátku nepřítomnosti a nepřítomnost následně omluvili nejpozději do tří dnů od skončení nepřítomnosti přes školní elektronický systém Bakaláři, přes účet zákonného zástupce. V omluvě musí být uveden důvod nepřítomnosti a její přesný rozsah.
- V průběhu vyučování můžeš školu opustit pouze na základě písemné žádosti rodičů (zákonných zástupců) doručené třídnímu učiteli elektronickým systémem Bakaláři, ve které je uveden přesný rozsah nepřítomnosti.
- Pokud se z vyučování musíš uvolnit na jeden a více dnů, musí rodiče (zákonní zástupci) dopředu písemně požádat ředitele školy přes elektronický systém Bakaláři a uvést důvod nepřítomnosti. V případě schválení žádosti ředitel následně informuje třídního učitele před zahájením nepřítomnosti.
- Individuální vzdělávání žáků je definováno v příloze Individuální vzdělávání na 1. a 2. stupni základní školy.
článek 2
Vyučování
- Připravuješ se tak, abys mohl začít pracovat v okamžiku, kdy zvonění ohlásí začátek vyučovací hodiny.
- Pokud se vyučující nedostaví 5 minut po začátku vyučovací hodiny do třídy, oznámí tuto skutečnost zástupce třídy (určená služba) v kanceláři školy, v ředitelně nebo v kanceláři zástupce ředitele.
- V rámci vyučovací hodiny se chováš tak, abys co nejlépe využil vzdělávací proces a nerušil ostatní spolužáky ani učitele.
- Aktivně se zapojuješ do individuální i skupinové práce podle pokynů učitele.
- V rámci vyučování neděláš a nepoužíváš nic, co by mohlo rušit tebe, spolužáky nebo učitele (zejména se jedná o mobilní telefon a přístroje s ním propojené). Pokud něco ruší tebe, oznámíš to učiteli a požádáš ho o řešení.
- Pamatuj na to, že vyučování má různé formy a každá z nich má jiná pravidla, ať už se jedná o skupinovou nebo individuální formu. Cílem je vytvořit co nejlepší podmínky pro vzdělávání tvoje i ostatních.
- Aktivně využíváš právo na kvalitní vzdělávání i formou připomínek k průběhu a způsobu vzdělávání, a to i prostřednictvím svých rodičů (zákonných zástupců).
- Průběžně se informuješ o průběhu vzdělávání a o pokrocích, kterých dosahuješ.
- Vyučující a třídní učitelé podávají informace o výsledcích vzdělávání a chování žáků rodičům (zákonným zástupcům) průběžně přes elektronický systém Bakaláři a na třídních schůzkách. V případě mimořádného zhoršení prospěchu a chování žáka informují třídní učitelé rodiče (zákonné zástupce) neprodleně o situaci přes elektronický systém Bakaláři. Kárná opatření a pochvaly sdělují třídní učitelé rodičům (zákonným zástupcům) přes elektronický systém Bakaláři.
- Hodnocení vzdělávání a chování je definováno v příloze Pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků a chování.
článek 3
Vztahy
- Ke spolužákům i zaměstnancům školy se chováš slušně a s respektem, a to zejména tak, abys nezasahoval do jejich osobních práv. Vnímáš, že všichni jsou jedinečnými osobnostmi s jedinečnými vlastnostmi fyzickými i duševními.
- Respektuješ a plníš pokyny zaměstnanců školy.
- Snažíš se vnímat, co by mohlo ostatním ve třídě a ve škole vadit, a takovému jednání se už dopředu vyhýbáš.
- Jsi připraven aktivně pomoci jak spolužákům, tak zaměstnancům školy.
- Svědomitě plníš zadané povinnosti.
- Vhodně a slušně vyjadřuješ vlastní názory, a to jak souhlasné, tak nesouhlasné. Uvědomuješ si, že i ostatní mají stejné právo.
- V případě problému či ohrožení oslovíš zaměstnance školy s žádostí o řešení. Zejména konflikty osobního rázu neřešíš sám nebo s přispěním spolužáků.
- Dodržuješ obecně platná společenská pravidla, která vycházejí z pravidel nastavených ve škole a z pokynů učitelů, a to nejen ve škole, ale i mimo školu tak, abys nepoškozoval její dobré jméno.
- Uvědomuješ si, že to, co je zábavné pro tebe, nemusí bavit ostatní spolužáky ve třídě nebo v celé škole, a podle toho přizpůsobuješ své chování a jednání.
- Jsi si vědom práva žáků zakládat v rámci školy samosprávný orgán žáků (žákovská samospráva), volit do něj své zástupce a být do něho volen, pracovat v něm a jeho prostřednictvím se obracet na ředitele školy s vědomím toho, že ředitel školy je povinen se stanovisky a vyjádřeními tohoto samosprávného orgánu zabývat.
- V případě ohrožení sociálně-patologickými jevy, projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí, zneužívání, důsledky nejrůznějších problémů nebo nesnází se obracíš na učitele, a to i prostřednictvím rodičů (zákonných zástupců) nebo schránky důvěry.
- Jsi si vědom toho, že v situacích vyžadujících zvláštní péči a zacházení (zdravotní postižení, dlouhodobé onemocnění, SVP, mimořádný talent atd.) o ně můžeš požádat, a to prostřednictvím rodičů (zákonných zástupců).
- Rodiče (zákonní zástupci) mají právo být seznámeni s koncepcí školy, vyučovacími metodami, nároky a způsobem hodnocení, informovat se o prospěchu a chování svého dítěte (svěřence), po předchozí domluvě s ředitelem školy se zúčastnit vyučování, vznášet připomínky a podněty k práci školy prostřednictvím ředitele školy a volit své zástupce a být voleni do Školské rady.
- Pokud dojde ke změně týkající se osobních údajů (zejména trvalé bydliště a kontaktní údaje) tvých nebo tvých rodičů (zákonných zástupců), je povinností rodičů (zákonných zástupců) tuto změnu bez zbytečného odkladu ohlásit škole.
- Rodiče (zákonní zástupci) jsou povinni zúčastnit se projednání závažných otázek týkajících se vzdělávání dítěte na vyzvání ředitele školy podle § 22 odst. 3 písm. b) školského zákona.
- Odpovědnost náleží rodičům (zákonným zástupcům) i při pobytu dítěte ve škole. Je jejich povinností se školou spolupracovat a řešit případné problémy, které se v průběhu vzdělávání vyskytnou.
- Vzájemné vztahy rodičů (zákonných zástupců) se zaměstnanci školy (tedy nejen s pedagogickými pracovníky) se řídí zásadami vzájemné úcty, respektu, názorové snášenlivosti, solidarity a důstojnosti všech účastníků vzdělávání podle § 2 odst. 1 písm. c) školského zákona.
- Oficiálním komunikačním kanálem školy je výhradně elektronický systém Bakaláři.
článek 4
Bezpečí
- Jednáš tak, abys nezpůsobil zranění sobě ani ostatním, a to za všech okolností ať už v průběhu vyučování nebo mimo něj.
- Do školy nenosíš předměty, které by mohly způsobit zranění tobě nebo dalším osobám. Pokud si nejsi jistý, zeptáš se třídního učitele.
- Respektuješ osobní prostor ostatních a od nich vyžaduješ, aby respektovali tvůj.
- Chráníš majetek svůj i cizí.
- Škola nemůže nést a ani nenese zodpovědnost za osobní věci a ani nemůže kompenzovat jejich ztrátu nebo zničení. Pokud k tomu dojde prostřednictvím další osoby, postoupí škola věc k řešení příslušným státním orgánům.
- Bez dovolení nepoužíváš cizí věci ani školní majetek a vybavení školy, které není určeno přímo pro tvoji potřebu. Pokud si nejsi jistý, zeptáš se učitele.
- Pokud zjistíš poškození svého, spolužákova nebo školního majetku, vhodnou formou a ve vhodný čas o tom informuješ učitele. Pokud k takovému poškození nešťastnou shodou okolností dojde tvým zaviněním, zajistíš ve spolupráci s rodiči (zákonnými zástupci) náhradu.
- Chováš se tak, abys neublížil nikomu psychicky a nezraňoval ničí city, a od ostatních vyžaduješ stejný přístup.
- Bez výslovného souhlasu druhé strany nepořizuješ žádné mediální záznamy a nepoužíváš zraňujícím a dehonestujícím způsobem sociální sítě. Rovněž dbáš na dobré jméno školy i ve virtuálním prostoru.
- Chráníš osobní údaje a respektuješ právo na soukromí druhých.
- Máš zodpovědnost za přístup ke školním žákovským elektronickým účtům a používáš je pouze v souladu s nastavenými pravidly.
- Nezapomínej, že v různých prostorách školy platí odlišná pravidla, která je potřeba dodržovat.
- V době svého pobytu ve škole nepoužíváš mobilní telefon ani jiná vlastní elektronická zařízení, s výjimkou jejich používání v nezbytném rozsahu ze zdravotních důvodů.
článek 5
Zdraví a pořádek
- Chováš se tak, aby společný prostor, ve kterém se pohybujeme, pracujeme a vzděláváme se, byl přívětivý a hezký. Pamatuješ na to, že většinu prostor sdílíš s dalšími spolužáky i učiteli.
- Svůj osobní pracovní prostor udržuješ v čistotě a pořádku, a to nejen v průběhu vyučování, ale i po jeho skončení.
- Svůj osobní úložný prostor udržuješ průběžně v pořádku a čistotě.
- Do školy ani na školní akce nenosíš látky a předměty, které by mohly ohrozit zdraví tvé nebo druhých osob. A to nejen zdraví fyzické, ale i psychické (týká se např. i energetických nápojů).
- Přizpůsobuješ své oblečení a obutí tomu, že se pohybuješ ve společnosti mnoha dalších osob, a také tomu, že ve školních prostorách trávíš několik hodin denně. Zejména v obdobích, kdy je počasí výrazně odlišné od vnitřního klimatu školy, se chováš tak, abys svou obuví neznečistil společné prostory. V této oblasti se řídíš pokyny zaměstnanců školy.
- V případě, že chceš změnit teplotu ve třídě, požádáš učitele. Sám nevětráš ani nemanipuluješ s topnými tělesy. Spolupracuješ na udržování teploty stanovené pro konkrétní učebnu.
- Aktivně a samostatně třídíš odpad pro naši školu běžným způsobem: papír, plasty, bio a směsný odpad.
- Před školní jídelnou i ve školní jídelně se chováš tak, aby společné prostory zůstaly čisté a přívětivé pro další strávníky i po tvém odchodu.
- Dbáš na osobní hygienu, a to zejména před kontaktem s potravinami a po použití toalety.
- Jednáš ve spolupráci s rodiči (zákonnými zástupci) tak, abys nešířil ve škole infekční onemocnění. V případě onemocnění se neúčastníš prezenční výuky.
- Pokud by se onemocnění projevilo až při vyučování, neprodleně o tom informuješ učitele. V případě nutnosti ošetření nebo domácího ošetřování toto zajistí na výzvu školy rodič (zákonný zástupce).
- Pokud by nešťastnou náhodou došlo k úrazu, poranění nebo nehodě, okamžitě o tom informuješ učitele. V případě podezření na ohrožení života škola přivolá zdravotnickou záchrannou službu. V případě, že není ohrožen život konzultuje další postup s rodičem (zákonným zástupcem).
článek 6
Dodržování školního řádu
- Tento Školní řád jsou povinni znát a dodržovat všichni žáci školy.
- Pravidla Školního řádu platí i na všech akcích, které organizuje škola mimo budovu a pozemky školy.
- Ustanovení tohoto vnitřní předpisu školy jsou závazná i pro rodiče (zákonné zástupce) žáků, kteří jsou podle zákonných norem povinni pečovat o výchovu a vzdělávání, bezpečnost a bezúhonnost svých dětí (svěřenců).
- Porušení tohoto řádu ze strany žáka je důvodem pro kázeňské opatření, svolání výchovné komise s rodiči (zákonnými zástupci) žáka a případné jednání s institucemi, k nimž má škola oznamovací povinnost.
Mgr. Tomáš Najbrt, Ph.D., ředitel školy v. r.
Schváleno:
Pedagogickou radou dne 19. 6. 2024
Školskou radou dne 25. 6. 2024
Platnost dokumentu: od 1. 9. 2024